27.5. 2022, zveřejněno zde
21. ročník festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců je v plném proudu. V gotické síni radnice se ve středu 25. května konal zajímavý literárně – hudební pořad o vztahu skladatele Ludwiga van Beethovena, a především jeho synovce Karla k Jihlavě. V podání předního českého klavíristy Karla Košárka a mladých členů Ševčík Quartet zazněla komorní hudba skladatelů F. Liszta, J. V. Hugo Voříška a samozřejmě Beethovenova.
Jihlavský publicista a badatel Zdeněk Geist během večera představil velmi zajímavé detaily o vazbách slavného komponisty a jeho rodiny na jihlavské prostředí. O těchto objevných skutečnostech informovaly Ježkovy oči v únoru tohoto roku ve video reportáži zde. Beethovenův jediný synovec a univerzální dědic Karl sloužil mezi lety 1827 až 1831 u pěšího pluku jihlavské vojenské posádky. Do císařské armády narukoval po poněkud neuspořádaném životě ve Vídni, kde se v létě roku 1826 dokonce pokusil o sebevraždu zastřelením. Strýc a poručník Ludwig měl se svým svěřencem velké starosti, nedělal dobrému jménu rodiny zrovna čest. O ukončení Karlova zázemí ve Vídni tak bylo rozhodnuto. Roky v Jihlavě tak do jisté míry zklidnily poněkud bouřlivý život Karla van Beethovena, který sice byl muzikální, ale bez výraznějších ambic. V Jihlavě se mladý důstojník těšil poměrně spokojenému životu, krátce po příchodu se stal členem prestižního hudebního spolku, angažoval se ve společenském životě a našel si zde i budoucí ženu, Karolínu Naskeovou, dceru magistrátního rady.
Hudební dramaturgie večera byla mimořádně zdařilá a posluchače nadchla. Úvodem zazněly v nádherném podání klavíristy Karla Košárka efektní Variace na téma c moll Ludwiga van Beethovena, dále zhudebněný milostný Petrarcův sonet od Ference Liszta či hravě lyrická Impromptu Jana Václava Hugo Voříška, jenž se stal po odchodu z Čech do Vídně v roce 1813 vyhledávaným klavíristou. V podání vynikajícího Ševčíkova kvartetu zazněla 1. věta ze Smyčcového kvartetu cis moll č. 14 z roku 1826 Ludwiga van Beethovena. Skladba má zajímavé napojení i na Jihlavu. Beethoven ji totiž účelně věnoval polnímu podmaršálkovi Von Stutterheimovi jako přímluvné poděkování za umístění svého nezdárného synovce do jihlavského pěšího pluku. Hudebně – melancholická osudovost tohoto Beethovenova kvarteta je příznačná, v březnu 1827 totiž mistr zemřel a synovec Karl se s ním po svém lednovém odchodu do Jihlavy již nestihl osobně setkat. Závěr večera patřil ukázce z Beethovenova Klavírního koncertu č. 5 Es dur s pozdějším přízviskem “Císařský”, který skladatel věnoval arcivévodovi Rudolfovi. Perfektní zvukový soulad klavíristy Karla Košárka a členů Ševčíkova kvarteta byl okouzlující a dynamicky vyrovnaný. Třetí rondová věta v Košárkově podání byla tempově bryskní a zahrána s vytříbeně jemnou a čistou úhozovou technikou. Všichni hudebníci si vysloužili dlouhý a nadšený potlesk publika.
Jihlavská část festivalu pokračuje již v pondělí 30. května opět od 18:00 v gotické síni radnice, a to pěveckým recitálem mladých laureátů prestižní Soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech – Dominiky Škrabalové a Filipa Bandžaka. Zazní Mahlerovy Rückert Lieder a Písně potulného tovaryše, či výběr z písní Benjamina Brittena a Antonína Dvořáka.
Bližší informace o programu na festivalovém webu či facebooku.
Mgr. Jana Součková, Dům Gustava Mahlera
Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava
- Beethoven a Jihlava