Mahler Jihlava – Hudba tisíců 2009

Jihlava, Masarykovo náměstí, Dům kultury a odborů, Hotel Gustav Mahler, Dělnický dům, chrám sv. Ignáce

Jana Součkovám Hudební rozhledy 8/2009

Můžeme bez obav říci, že letošní osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu s  příznačným pojmenováním Hudba tisíců – Mahler Jihlava patřil již mezi každoroční neopomenutelné akce nejen na Vysočině. Letos na jeden večer zavítal v rámci českého předsednictví Evropské unii i do Bruselu. Snahou organizátorů festivalu je především připomenutí osobnosti a odkazu Gustava Mahlera, který vyrůstal v krajině Českomoravské vrchoviny a v dospělosti se stal mezinárodně uznávaným skladatelem a dirigentem, jako příležitosti ke vzájemné mezinárodní spolupráci na hudebním poli. I proto bude nově od letošního roku festival zahajován v den připomínky Mahlerova úmrtí vždy 18. května oproti dřívějšímu podzimnímu termínu.

Letošní ročník byl netradičně uveden pražským ,,prologem“, který se konal v úterý 5. května v reprezentativních prostorách Clam Gallasova paláce na Starém Městě ve spolupráci se Spolkem Praha – Cáchy/Aachen v rámci projektu České stopy ve světových dějinách. Součástí večera byla i přednáška představitele Společnosti Gustava Mahlera dr. Jiřího Štilce. Během ní byly veřejnosti připomenuty mahlerovské aktivity chystané na nadcházející jubilejní roky 2010/2011, které budou mít mezinárodní charakter a proběhnou pod čestným patronátem vnučky Gustava Mahlera Mariny Mahler. Promítnuta byla i ukázka z nedávno dokončeného dokumentární seriálu České televize o Gustavu Mahlerovi, jehož autorem je propagátor skladatelova odkazu dr. Zdeněk Mahler. O hudební část festivalového prologu se postarala mladá sopranistka Anna Trahová symbolicky skladbou z Mahlerovy rodné Vysočiny – horáckou lidovou písní Svět, měsíčku, svět. Doprovodilo ji houslové Duo ECO, které tvoří Eva Franců společně se svojí dcerou Pavlou. Interpretky předvedly v sehrané hře dvě houslová dua op. 102 od Josepha Haydna či Malou suitu od Josefa Bohuslava Foerstera.

Samotný festival začal v pondělí 18. května promenádním koncertem na jihlavském Masarykově náměstí, kde se předvedl téměř padesátičlenný Dechový orchestr mladých při ZUŠ Gustava Mahlera Humpolec společně s mažoretkami z Třebíče. Následovalo slavnostní zahájení v prostorách radnice, na kterém organizátoři, představitelé města, kraje a dalších pořádajících institucí pozvali veřejnost na téměř dvouměsíční, koncerty nabitý program. O hudební doprovod se postaralo mladé a nadějné sourozenecké trumpetové duo z místní ZUŠ Walter a Vilém Hofbauerovi. Vyvrcholením zahajovacího dne bylo provedení Mahlerovy Symfonie č. 6 a moll v Divadelním sále DKO v Jihlavě ve vynikajícím podání Moravské filharmonie Olomouc za řízení Petra Vronského. Ten patří k našim předním znalcům provozovací praxe Mahlerových symfonií a za maximálního soustředění filharmoniků předvedl publiku jedno ze skladatelových nejnáročnějších děl co do instrumentace i požadavků na posluchače. Symfonie s označením ,,tragická“ je plná rytmických i náladových zvratů, se kterými si Petr Vronský na velké ploše dokázal bez problémů poradit. Především osudové úderné téma z první věty v rytmicky korektním podání orchestru vtáhlo publikum do atmosféry symfonie. To bylo v pomalejších částech zjemněno přesnými nástupy zvonkohry, za vyzdvižení stojí i výkony žesťové a bicí sekce završující celou symfonii ve finálové větě. Kvalitní hudební zážitek tak zakončil celý zahajovací den Hudby tisíců.

Na jeden večer zavítal festival i do mezinárodních vod – 20. května byl v Českém centru v Bruselu organizátory spolu se zástupci kraje Vysočina a města Jihlavy nastíněn program příštího ročníku, který bude zakončen velkými oslavami v rodném domě Gustava Mahlera v Kalištích 7. července v den 100. výročí narození skladatele, na kterém vystoupí i světový barytonista a patron oslav Thomas Hampson. I díky přímému přenosu v médiích napomůže tato událost k prezentaci České republiky a zejména Vysočiny. Zároveň zde byl představen i další festivalový projekt – málo známé písně Almy Mahler v podání přední české mezzosopranistky Andrey Kalivodové a klavíristky Kristiny Kasíkové. Úspěšně zde umělkyně předvedly i operní árie z děl Bizeta, Verdiho a Čajkovského.

Do Jihlavy se festival vrátil hned následující pondělí 21. května. Letošní dramaturgie připomněla zajímavým literárně – hudebním projektem spojení Bedřicha Smetany s Jihlavou. V Hotelu Gustav Mahler se tak uskutečnil koncert pod názvem Jihlavské reminiscence, na kterém vystoupilo přední české klavírní trio ArteMiss tvořené houslistkou Adélou Štajnochrovou, violoncellistkou Alžbětou Vlčkovou a klavíristkou Janou Holmanovou, společně se známým moderátorem Janem Čenským. V poutavé úpravě pro klavírní trio předvedly umělkyně dokonalou souhrou populární melodie ze Smetanovy opery Prodaná nevěsta, duo pro housle a klavír Z domoviny či známé klavírní Trio g moll, které Smetana složil pod přímým dojmem ze smrti své malé dcerky. Populární český herec a moderátor Jan Čenský prokládal hudební čísla leckdy i úsměvnými úryvky ze Smetanovy korespondence. Tou byl mimo jiné připomenut i skladatelův pobyt na Vysočině, kdy ho stěhování rodiny zavedlo během studentských let i do Jihlavy, kde v letech 1835-36 neúspěšně navštěvoval německém gymnázium. Posluchači tak měli možnost se z korespondence dozvědět, že hudebně na mladého skladatele v Jihlavě působil především Viktor Maťocha. Pobyt připomíná i pamětní deska umístěná na domě v dnešní Smetanově ulici č. 2, kde mladý student bydlel. Večer byl tak přínosný i svým populárně-vzdělávacím obsahem za přispění suverénních výkonů klavírního tria i přesvědčivého vypravěčského umění Jana Čenského.

Jak v loňském roce slíbili pořadatelé Hudby tisíců, ve středu 3. června se ve snaze oslovit a přiblížit i mladšímu okruhu posluchačů uskutečnily hned dva dopolední speciální koncertní pořady pro studenty. Ojedinělý projekt dvou mladých instrumentalistek saxofonistky Kateřiny Pavlíkové – Stupkové a perkusionistky Markéty Mazourové dokázal zcela zaplněnému sálu Hotelu Gustav Mahler, že i propojení zvuku saxofonu a exotických bicích nástrojů může mladé lidi zaujmout. Obě interpretky vystoupily večer ještě jednou v rámci pořadu Saxofon a rytmika. Ve své kariéře se snaží propojit vážnou i jazzovou hudbu, vznikají tak experimentální aranže skladeb určených původně pro jiná nástrojová obsazení. Na koncertu zaznělo v transkripci pro baryton saxofon populární Bachovo Preludium č. 1, ale i současná hudební tvorba – vyspělé hráčské umění předvedla Stupková ve skladbě Johna Surmana Duet for One, kdy si doslova užívala technicky náročné pasáže. Jak uvedla sama bicistka Markéta Mazourová, ani skladeb napsaných přímo pro spojení marimby a barytonového saxofonu mnoho není. I proto v úvodu koncertu zazněla v energickém a rytmicky přesném podání Danceova skladatelky a přítelkyně interpretek Evy Kalavské – Faltusové a dvouvětý Circus – Parade skladatele Pierra Maxe Dubois. V sólo skladbě Earla Hatche Furioso and Valse in D minor potvrdila Mazourová, že ve hře na marimbu patří mezi špičku. V tempově rychlém úvodu zaujala bezchybnými údery, ve druhé pomalejší části si poradila s dynamickými nuancemi, které jsou při hře na marimbu poměrně náročné. V závěru večera uvedla i autorskou hravou zvukomalebnou skladbu V Zoo společně se saxofonovým doprovodem. Právem si tak publikum vyžádalo přídavek a ocenilo dokonalou hráčskou souhru i sólové výstupy obou interpretek v tomto experimentálním, avšak velmi kultivovaném propojení zvuku saxofonu a perkusí. Festival se tak nevšedním koncertem pro široké spektrum posluchačů přenesl do své červnové části, která nabídla neméně zajímavé orchestrální i komorní večery.

Ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem probíhala po celou dobu festivalu v rodném domě Gustava Mahlera v Kalištích u Humpolce doprovodná výstava scénografických návrhů Alfreda Rollera, který byl Mahlerovým spolupracovníkem a přítelem za dob jeho působení ve vídeňské Dvorní opeře. Vernisáž se uskutečnila v neděli 24. května za účasti ředitele RKF v Praze dr. Floriana Hauga a zástupci festivalu na ní představili i návrhy na pamětní 200 Kč minci, kterou Česká národní banka vydá v příštím roce u příležitosti výročí narození Gustava Mahlera, včetně vítězného návrhu Josefa Oplištila a Miroslavy Česlové. Samotní mladí autoři seznámili zaplněný sál i s realizací a pracovní výrobou pamětních mincí. Již tradičně bylo odpolední setkání zakončeno slavnostním sázením růže. Do mahlerovského rozária tak společně přispěli autor pamětní mince Josef Oplištil a ředitel RKF v Praze dr. Florian Haug.

Napsat komentář