Třetí Mahlerova symfonie je mohutným kolosem trvajícím téměř dvě hodiny. Pražští symfonikové v čele se zkušeným hostujícím holandským dirigentem zaplnili svým neuvěřitelně barvitým zvukem kostel a vyprávěli, co „líčí květiny na louce, zvířata v lese, lidé, andělé a láska“ – dle názvů jednotlivých vět. Na první poslech i pohled bylo patrné hluboké vcítění hráčů do filozofické podstaty Mahlerova díla a orchestr „dýchal“ jako jedno tělo a duše. Dynamická škála orchestru byla úctyhodná – kostel ve svých základech vibroval při mohutných fortissimech a naopak při citově vypjatých pasážích působili hráči až nebesky klidně a vyrovnaně. Mladá sólistka Petra Vondrová byla do svého meditačního partu ve čtvrté větě zcela ponořena – atmosféru Nietscheho zhudebněné Básně půlnoční podpořila i tmavou garderobou a líčením a předvedla naprosto soustředěný výkon. Náročných sborových partů v páté větě „Co mi vyprávějí andělé“ se jihlavské sbory zhostily skvěle – ze vstupního portálu se snesly krásně zvonivé dětské hlásky vystřídané zkušenou a intonačně jistou ženskou částí smíšeného sboru. Všichni si zasloužili bouřlivý a dlouhý aplaus.
V úterý 23. května na festival zavítal jeho patron, světově uznávaný americký barytonista Thomas Hampson, který patří mezi přední interprety Mahlerových písní a sám se věnuje propagační, badatelské i ediční činnosti. V doprovodu Komorní filharmonie Pardubice pod taktovkou Marka Štilce zazněla sakrální díla Antonína Dvořáka, J. S. Bacha, orchestrální i písňové skladby Gustava Mahlera a část z vokálně-instrumentálního cyklu Sylvie Bodorové. Elegantní barytonista interpretoval Mahlerovy melodicky náročné Písně na Rückerta s akcentem na deklamační srozumitelnost. Vynikající orchestr se pod jistou rukou mladého dirigenta uměl vcítit do pěveckého partu sólisty a přizpůsobit nástupy i dynamiku. Přednesu výběru z Dvořákových Biblických písní věnoval Hampson náležitou přípravu po stránce jazykové, což publikum ocenilo dlouhým potleskem. Závěrečným písním z cyklu Lingua angelorum (Andělská řeč) napsaného v roce 2012 přímo pro Hampsona byla přítomna i samotná skladatelka Sylvie Bodorová. Barytonista se při nastudování cyklu musel vypořádat s více jak 12 jazyky, dokonce i staročeštinou či osmanštinou – předvedl, že dokázal porozumět základní struktuře a tónu jazyka a převést ho do hudebního zvuku. Ve skladbě jsou jak extatické výbuchy zoufalství, tak i niterné zpovědi, závěrečné O Ewigkeit bylo otevřenou snahou najít útěchu, smysl a řád našeho pozemského snažení a naplno zde vynikla ojedinělá krása Hampsonova hlasu oceněná dlouhým Standing ovation.
V rámci doprovodného programu se na festivalu dokonce i rappovalo! Ve středu 24. května přivezl Divadelní spolek Frída do DIODu mimořádné představení Rapper se skvělým Martinem Trnavským v roli učitele s pozoruhodnou aprobací chemie a hudební výchova.
Hlavní jihlavský program pokračuje ve čtvrtek 1. června na radnici komponovaným programem – zazní komorní díla J. V. Stamice, J. B. Foerstera a W. A. Mozarta v podání Stamicova kvarteta. Během večera bude vůbec poprvé veřejně recitováno z lyrické prózy všestranného skladatele J. B. Foerstera, které bude doprovozeno ukázkami z jeho malířské tvorby. Ta bude zapůjčena z právě probíhající výstavy „Bratři Foersterovi – umělci tónu, slova i palety“ v Domě Gustava Mahlera, která doprovází letošní festival.
Celý program festivalu: https://issuu.com/jihlava/docs/bro__ura-a5-issuu nebo na webu www.mahler2000.cz či facebooku www.facebook.com/hudbatisicu/
Mgr. Jana Součková
foto: Jan Černo