V pondělí 28. května vystoupilo v gotické síni radnice vokální sdružení Octopus pragensis s repertoárem období vrcholné renesance. Umělecký šéf souboru Petr Daněk je uznávaným badatelem a popularizátorem. Pro Jihlavu nachystal mimořádný program, kterým připomněl rudolfínské mistry kontrapunktu kolem roku 1600 jako byli Claudio Monteverdi, Alonso Lobo či Gesualdo da Venosa. Představil i po dlouhá staletí opomíjeného Jacoba Handla Galluse (1550-1591). Tento chrámový hudebník slovinského původu prošel po odchodu z dvorní kapely ve Vídni řadou měst a klášterů včetně služby u olomouckého biskupa. Závěr života v Praze strávil redigováním svého obsáhlého díla. V roce 1586 Gallus uspěl u jihlavských radních s nabídkou svého mešního repertoáru. V jihlavských chrámech tak zcela jistě znělo během liturgie i jeho šestihlasé mariánské ordinarium Missa super Sancta Maria, který soubor Octopus pragensis symbolicky do Jihlavy vrátil. Kompozičně vysoce kvalitní dílo předjímající svými překvapivými disonancemi a epičností nástup baroka soubor interpretoval s křehkostí a intonační jistotou. Jihlavským konšelům zaslal své skladby v roce 1587 i franko-vlámský hudebník Franz Sales působící v císařské kapele v Praze. Závěrem koncertu zaznělo jeho metaforické pojednání o sňatku duše a Ježíše Krista Dialogismus octo vocum de amore Christi. Ansámbl si skvěle poradil s náročnou rytmizací a synkopickým pnutím, které Petr Daněk trefně pojmenoval jako „renesanční jazz“. Disciplinovanost vokálního projevu souboru ocenilo publikum dlouhým potleskem a vyžádalo si přídavek v podobě krásného francouzského chansonu „knížete hudby“ Josquina Desprez, jehož repertoár byl v renesanční Jihlavě též provozován.
Celý program festivalu je k dispozici v elektronické brožuře nebo na festivalovém webu či facebooku.
Mgr. Jana Součková, Dům Gustava Mahlera
foto: Jan Černo